Egypte 2017

Blauw water, prachtige koralen en zon | Dag 1 en 2

12 oktober 2017 – Dag 1

De reis naar Egypte is begonnen! Om 14:00 uur vliegen we een mooie tijd tegemoet, echter voordat we weg zijn… Inchecken, door de douane, paspoort controle en dan eindelijk bij de vertrekhallen. Een kriem, maar dat hoort er bij.

Klokslag 18:00 uur landen we in het pikdonker op de luchthaven van Marsa Allam. Koffer oppikken bij de bagageband en in de taxi naar de haven. De haven van Port Ghalip International, waar de Emperor Aswaa al met ronkende motor op ons stond te wachten. We werden hartelijk ontvangen door de gidsen Sarha (Vrouw) en Safrai (Man).

De eerste briefing van het “hoe en wat” op de boot duurt bijna 20 minuten, waarna de hutten werden verdeeld. Dit was geen eenvoudige opgave, want er was een indeling gemaakt door de staff, maar daar was natuurlijk niemand het mee eens. De herindeling van de kamer werd door Wolter op zich genomen en uiteindelijk had iedereen een plek.

Nog geen half uurtje later ging de bel voor het diner. De bel waar we snel aan zullen wennen, want dit is het algemene signaal voor eten en duiken. Het eten was keurig verzorgd en voldoende om de hongerige monden van de Murene leden te voeden.

Na het diner natuurlijk even nazitten op het dek met een heerlijk biertje. Vanaf de wal werden we muzikaal ondersteund door een zanger, wat door de kwaliteit al snel als irritant ervaren werd. We waren allemaal moe. Tijd om naar de hutten te gaan. Ik deelde de hut met Remco, waar van slapen kwam het er niet onmiddellijk van. Precies boven ons hoofd, de kombuis, waar de voorbereidingen van de volgende dag getroffen werken, de muziek vanaf de wal en vele andere onduidelijke geluiden. Om 6 uur werden we alweer gewekt door het gestommel van de koks, terwijl we er pas om 7 uur uit mochten. Kortom, van veel slapen kwam het er voor ons niet van.

13 oktober 2017 – Dag 2

Om 7:30 ontbijt, wat niet veel verschilde van het voorafgaande avondeten, gevolgd door opnieuw een briefing. Veel gezegd, maar wat we onthouden hebben was dat we spoedig zouden uitvaren, als we toestemming zouden krijgen van de havenmeester. Voor de eerste duiken (checkdive) voeren we naar de duikstek “Halg-Salhaan”, gevolgd door een lange vaartocht van zo’n 2,5 uur naar de tweede duikstek. De wind was stevig, zo’n windkracht 5 a 6, waardoor de boot aardig aan het dansen raakte en vooral moeizaam was om je staande te houden. Aangekomen op de tweede duikstek, genaamd “Adoe Abab”. Na een snelle briefing konden we te water. Een mooi rif met prachtig begroeide pinnacles, waar tussendoor gedoken werd. Helaas wat stroming, maar dat zijn we snel weer vergeten. Aan boord gekomen, uitrusten met een biertje, lekker eten en op naar de volgende duikstek. Dat zal de hele nacht varen zijn…

vinkeveen kreeft

Buitenwaterduik | Vinkeveen | Zandeiland 4

Duikverslag, Zondag 1 oktober – Het was niet gemakkelijk opstaan voor de meeste Murene duikers, want het 50 jaar bestaan feest had de meesten nog in hun greep. Het was ook een geweldig feest! Met als klapstuk, het optreden van Wolter Kroes!

Opgegroeid bij de duikclub was het voor hem een soort familiefeestje. Toch gaven 7 die hards akte de présence. Bij een matig zonnetje en zwakke wind was het dringen op de parkeerplaats. We konden er nog net bij. De ploeg kon nog niet te water want Wolter was nog niet helemaal wakker, had de verkeerde afslag genomen en zat zowat in Bussum.

Na zijn komst nog even kletsen over het feest. De buddy paren werden samen gesteld en de ploeg kon het water in . Ik dook met Wim en al gauw zagen we een koppel flinke baarzen die zich onder een veen richel tegoed deden aan het vele kril. Even verder spotten we een mega paling, arm dik en een die in een veen gat zat!

Nog een allochtone kreeft gezien en na 25 minuten keerden we. We passeerden een paar wrakjes en een groepje les duikers die met een 100 meter lang meet lint aan het stoeien waren. God mag weten welke Specialty het was, we zijn daar even blijven hangen om te kijken en de veiligheid stop af te werken. Na 53 minuten en 13 meter diep waren we de laatsten die op de parkeerplaats arriveerden.

Er was weinig animo om een debriefing bij de Zwanen te doen. Wat wil je ook na zo’n avond. Dus ging een ieder op huis aan. Duikers vandaag waren, Wim, Marco, Cor, Wolter, Robert, Arjen, en (dat was leuk) Harmen!

Breydon Widgeon Noordzee

Noordzeeduik | Breydon Widgeon | 23 september 2017

Duikverslag van de Noordzeeduik 23 september 2017 – De verwachtingen waren hoog gespannen. Zou het van het weekend wat worden met het weer en zo ja zouden er voldoende deelnemers zijn? Helaas het bleef spannend! Gelukkig toch 6 duikers voor deze ingelaste clubduik, te weten; Wolter, Ad, Cor, Remco, Marco en ik en dekknecht Ruud. Wat weinig maar het kon zei Wolter.

10.30 uur voeren we uit Westzaan vandaan en in IJmuiden pikten we Cor en Remco op. Die konden nog een half uurtje uitslapen! De sluizen duurden wat lang maar rond 2 uur konden we dan toch de Noordzee op.

Breydon Widgeon NoordzeePrachtig weer, geen golfje te bekennen en volle zon. Het werd de Breydon Widgeon. Hoe kan het ook anders. Laat weg, weinig duikers, dan heb je wegens de kosten ook weinig te vertellen.

Op de stek werd bij een glad zeetje het anker gegooid en aan de scan te zien, vlak bij het wrak. Toch nog ¾ uur wachten op het sein; jullie kunnen vastmaken. Het was snel klaar maken want met springtij heb je nu eenmaal niet zo’n lang duikvenster.

Remco en Marco gingen te water om de klap aan het wrak vast te maken en dat ging snel. Alles liep op rolletjes dankzij de dekknecht! Buddyparen waren  Cor en Ad, Arjen en Wolter. Het was genieten bij een zicht van af en toe 5 tot 6 meter konden we het wrak goed verkennen.

Het blijft mooi dit wrak ook al hebben de meesten hier al tientallen keren gedoken. Ik heb zelden zo veel vis gezien. Het leek wel een tropische beetbol. Ongelofelijk. Ik zelf kon niet de verleiding weerstaan een paar krabben te vangen en een zak mosselen voor zondag mee te nemen.

Na 51 minuten en 24 meter hield ik het voor gezien. Het was een prachtduik. Jammer dat er niet meer leden mee waren. Ze hebben wat gemist. Na de sluizen  waren we om ongeveer 20.00 uur weer in Westzaan. Het was een prachtige duik, zeiden we allemaal.

Swift

Noordzeeduik | Swift | 22 augustus 2017

Duiken op de wrak “Swift”

Dinsdag 22 augustus – Deze keer niet vroeg op voor een Noordzeeduik. Pas om 9.30 aanwezig in Westzaan. De windmolens stonden stil en de zon scheen al lekker. Slechts 5 duikers gaven acte de présence, Ad, Marco, Wolter en ik waren in Westzaan. Wim van IJmond zou in IJmuiden op stappen. Met een zwakke oosten wind voer de Murene door het kanaal richting sluizen. Wim stond al op de kade op ons te wachten. De sluizen stonden al voor ons open en de vaart langs de pieren was snel gedaan.

SwiftRichting Brighdon , Hondsbosch of Swift. Het werd de Swift, voor mij de eerste keer op deze stek dit jaar . Op de stek aangekomen werd het anker gegooid en begon voor ons een uurtje dobberen tot de stroming 0.6 was. Ad en Marco gingen vastmaken. Voor Marco was dit de eerste keer en dat ging prima! Wat wil je nog meer, de zee zo glad als een dubbeltje.

Al snel lagen Wim en ik in het water. Op 20 meter was het zicht geweldig! Wel 5 tot 8 meter. We konden over de breedte van het wrak zien. Grote scholen jonge rondvis zwommen om ons heen. In het voorschip vond ik een 18 kg zwaar anker met ketting en touw er nog aan. Even dacht ik het mee te nemen maar dat heb ik aan het eind aan Wim overgelaten. Hij blij.

Na 46 minuten en 21 meter diepte hebben we het voor gezien gehouden. Aan boord soep en pasteitjes gemaakt waarna de Murene rechts om keer maakte. Een mooie duikdag. Jammer voor degenen die geen zin hadden, moesten werken of om een andere reden niet konden. Het was de moeite waard!

Vandaag, donderdag , werd bekend dat het gevonden anker van duikteam IJmond was!

Panago

Noordzeeduik | Panago | 13 augustus 2017

Noordzeeduik op het wrak, De Panago – Onze opstap was in IJmuiden, aanvang 13:00 uur, samen met Sydney en Wendy. Op de zaten zaten Arjen, Ad, Erik B., Wim A., Marco en Wolter, want die waren vertrokken vanuit Oostzaan. Het weer was bewolkt en af en toe een spatje, totdat we op zee waren, want toen kwam het zonnetje door.

PanagoWe zetten koers naar de Petrel, maar daar lag een collega duikschip op. We hebben koers gezet naar de Panago, daar hadden we de laatste keer een top duik met een zeehond en veel vis. Het water zag er goed uit redelijk vlak beetje lange deining. Onderweg zagen we nog een paar zeehonden. Erik B. en Ad gingen vastmaken. Op het teken van Wolter ging het anker overboord. Achteraf bleek dat deze midden op het wrak was terecht gekomen. Toppers!

PanagoDe duik was weer top. Het zicht was iets minder 3-5 meter en veel vis. Sydney en ik hebben nog 2 harnasmannetjes gezien. Totale duiktijd was 60 min, diepte 21 meter op EAN 32% bij een watertemperatuur 19°C. En natuurlijk was de soep en de gehaktballen van Arjen en Ad weer top!